torsdag 18 november 2010

En god kopp Chai-te

Chai-Te tillhör en av mina absoluta favoriter, när det gäller varm dryck. Chai-Te är lite mer speciellt eftersom det är bara lite vatten och mycket skummad varm mjölk, medans i en "vanlig" te så är det bara varmt vatten. Chai-teét finns att köpa i vanliga matvarubutiker som ICA, Konsum osv, eller om man väljer att lyxa till det lite så finns det på Kahls The & Kaffehandel. Det är där jag brukar köpa mitt te. Vet ni inte vart ert närmsta Kahls ligger? Kika då in på deras hemsida. En mjölkskummare finns att köpa på IKEA för endast 9 kr, och den är väldigt bra.

Du behöver:
1 ½ dl vatten
3 dl mjölk
Chai-te

Börja med att koka upp vatten. Medans vattnet kokar kan du hälla i teét i tesilen. Ta fram någonslags av bunke, som du kan ha i micron. Häll i mjölken och ställ in i micron tills mjölken är varm. När mjölken är varm så tar du fram din mjölkskummare och skummar mjölken tills du har massa skum överst. Häll i det kokande vattnet i en stor temugg, lägg i tesilen, och häll försiktigt över mjölken. Ta en sked och lägg på mycket skum också. Den är nu klar att drickas.

Receptet är beräknat på 1 person. Jag har en väldigt stor te-mugg när jag gör det - därav den stora mängden mjölk. Du märker hur mycket mjölk som behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar