tisdag 12 april 2011

Sparrissoppa

Har ni någon gång sett programmet "Halv åtta hos mig" så kanske ni har sett den här underbart goda sparrissoppan. När jag kollade på det en kväll, så fick jag se detta receptet och jag som älskar sparris var bara tvungen att testa, och det med all rätt! Den var helt fantastisk och den smakar så underbart gott. Tycker Du om sparris, tycker jag absolut att du ska testa denna soppa.

Soppa
1 st gul lök
2 buntar sparris, 400-500 g
25 g smör
5 dl mellanmjölk
1-2 msk kycklingfond
1 dl grädde
Vitpeppar, efter smak
Salt, efter smak

Till servering
Bacon
Crème fraiche
Persilja


Du gör så här:

Finhacka löken.
Skala eventuellt sparrisen längst ner eller bryt av den träiga delen.
Skär sparrisen i mindre bitar.
Fräs löken i smör utan att den får färg.
Koka sparrisen snabbt, 3-5 minuter, tills den är precis mjuk.
Mixa mjölk, grädde, sparris, lök, kycklingfond.
Smaka av med salt och peppar.

Stek bacon och låt rinna av på hushållspapper.

Vid servering av soppan
Värm upp soppan.
Toppa med lite persilja, stekt bacon och crème fraiche.

Jag brukar alltid servera ett nybakat bröd till, som tex foccaciabröd. Super!

1 kommentar: