tisdag 12 april 2011

Trevlig eftermiddag med syster

Vilken härlig dag idag! Det var riktigt kul att umgås med lillsyrran. Vi spelade kort, kollade massa klipp på internet, vi åt lunch som bestod av spagetti och baconsås - blev jättebra!

Jag har varit ute och gått båda mina promenader som jag har lovat mig själv att göra, för mitt egna bästa. Första promenaden gick jag på förmiddagen ensam, och andra promenaden nu ikväll med pojkvännen. Sedan gick vi hem och lagade mat. Jag hade tagit fram köttfärs till middagen, och gjorde min egna "tacogratäng", som jag kom på medans jag lagade och det blev faktiskt väldigt gott. Det är enkelt, det går snabbt och det är inga många ingredienser, tänkte att jag skriver ut receptet så får ni avgöra själv om det låter gott.

Lindas tacogratäng:
300 g köttfärs (gärna nöt)
1 liten burk majs
2 dl cashewnötter (gärna osaltade)
½ påse nachos chips (ostsmak)
Riven ost (gärna gratängost)
Salt
Peppar
Chilipeppar
Paprikapulver

Gör så här:
Sätt på ugnen 200 grader. Stek köttfärsen i lite flytande margarin, till sätt sedan alla kryddor efter smak. (Jag gjorde ganska stark, godast) Häll sedan i lite vatten och därefter majsen. Låt puttra 2 min. Häll sedan i nötterna och krossa några chips och häll i. Blanda och låt puttra i cirka 5 min. Ta fram en gratängform och lägg i nachos chips i botten så att det täcker. Häll över blandningen jämt över formen. Häll över lite riven ost och låt stå i ugn i cirka 5-10 min eller tills osten har smält.














Ps: Ju längre du har gratängen i ugnen, desto mjukare blir chipsen. Jag vill ha lite tuggmotstånd, så man blir mättare fortare, och jag hade formen i ugnen i cirka 5 min. Gratängen blev uppskattad av pojkvännen, som åt två portioner. Vet du inte vad du ska göra någon dag, testa! Funkar även med kyckling.

Nu ska jag koppla av framför tv, och se om det finns något bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar